LUKSUSTUOTTEIDEN VAARALLINEN VIEHÄTYS, käsilaukuista osakkeisiin.

15.07.2023

Mikä luksustuotteissa kiehtoo? Sijoittaisiko tuotteisiin, vai yritykseen? 

Moni meistä haaveilee jostakin luksustuotteesta, se voi olla mikä tahansa yltäkylläinen, kallis asia, joka ei ole kulutustavaraa. Mikä siinä sitten, niin monia viehättää? 

Harrastin itse merkkilaukkuja ja kenkiä, reilu kymmenen vuotta sitten. Kaikki mikä palkasta jäi yli, meni luksustuotteisiin, tai matkusteluun. Velaksi en kuitenkaan koskaan elänyt, se minulle on pienestä asti opetettu rahan käytössä. Rakkauteni oli erityisesti Mulberry:n käsilaukkuja kohtaan mutta vaatehuoneestani löytyi myös merkit Louis Vuitton, Dior, Prada, Miu Miu, Chloé ja useita vähemmän nimekkäitä edustajia. Kengissä rakkauteni oli Minna Parikka. Viimeisenä luksustuotteena ostin Rolex kellon, vaikka aivan hyvä Omega jo löytyi ranteesta. Vietin paljon aikaa the Purseforum:illa, opettelin tunnistamaan aidon tuotteen väärennetyistä, luin yrityksien historiaa ja metsästin vintage-aarteita. Vestiaire Collective:n ilmoitukset etsimistäni tuotteista tuli suoraan puhelimeen ja matkoilla kiersin parhaat second hand liikkeet löytöjä metsästäen. Olin useissa harrastajien ryhmissä somessa ja toisinaan tapasin muita harrastajia livenä. Ostin ja myin asusteita, kuin osakkeita. Kauppa kävi, markkinat olivat hyvät kyseisille tuotteille.

Olen aina ihaillut visuaalisesti kauniita asioita, luksustuotteissa on usein hyvin suunniteltu ulkonäkö, ne ovat esteettisiä, viimeisteltyjä ja laadukkaita. Ne ovat ryhdikkäitä ja kestäviä. Niiden pinta on kaunis ja tuntuu hyvältä koskettaa. Niissä ei ole roikkuvia langanpätkiä, tai vinoja saumoja. Tikkien määrä ja ommel on symmetrinen ja kuviot eivät leikkaannu miten sattuu. Niiden täydellinen ulkomuoto hivelee perfektionistin silmää. Tämä on ehkä vahvin syy, markkinoinnilla tehostettuna, miksi itse hullaannuin niihin. Sen lisäksi ne ovat valmistettu vastuullisesti, sekä materiaalit tuotteisiin on tarkoin valittuja ja harkittuja. 

Näin vuosia myöhemmin pohdin silti, mitä jos joku olisi tuolloin minulle kertonut sijoittamisesta osakkeisiin, tai rahastoihin ja ohjannut pohtimaan rahan käyttöä syvällisemmin. Kuinka monta tuhatta olisinkin voinut sijoittaa toisin. Niin, että nauttisin niistä ehkä tänäkin päivänä huomattavasti suuremmissa määrin. 

Pohjoiseen muuttaessa päätin luopua keräilystäni ja myin tuolloin valtaosan tuotteista pois, viimeisetkin löysi uuden kodin, kun huomasin että ei minulla aidosti ole tarvetta eikä käyttöä näille tuotteille. Vuosia meni välissä, nyt useamman vuotta olen kantanut tietokonetta työn ja kodin väliä, joten olen kulkenut repun kanssa. Päätin ostaa kuitenkin pitkästä aikaa uuden käsilaukun, sijoitin aikaisempaa hieman huokeamman hintaiseen laukkuun, ja päädyin somestakin suosionsa saaneeseen Marimekko gratha laukkuun. Pitkästä aikaa myös Parikan pupu-tennarit ovat löytäneet käyttööni. Muuten kalliimmat asusteet ovat saaneet olla. Päätin että annan muiden ostaa tuotteet, luotan että luksustuotteiden ostovoima jatkuu ja aloitin keskittymään sijoittamaan itse yrityksiin. Luksustuotteet ovat kiehtoneet ihmisiä aina ja kaikkialla maailmassa. Niiden myynti ei romahtanut covid-19 aikana, eikä taloudellisessa taantumassa. Päinvastoin, usein luksus brändit nostavat tulostaan, kun maailmalla ollaan varuillaan. Syitä on monia, he joilla on varaa kuluttaa, kuluttaa luksukseen koska voivat. Osa hakee statusta, ehkä todellisuuden pakoa nyky hetkestä. Osa ihmisistä järki selittää tuotteita jälleenmyynti arvolla ja sijoituksena. Ja jos osaa pidättäytyä vain yhdessä tai kahdessa laukussa, niin onhan se ekologista käyttää jopa vuosikymmeniä yhtä laukkua, kuin ostaa joka vuosi uusi. 

Itse olin tovin miettinyt että avaisin ETF rahastoille arvo-osuustilin, osakesäästötilini rinnalle. Koska edelleen luksus brändit kiehtovat minua yrityksenä, päätin etsiä rahastoja joista löytyy suurimpia brändejä. Tämä siksi että yksittäiset osakkeet näiltä yrityksiltä ovat hyvin arvokkaita, kuten tekstin kirjoittamisen hetkellä LVMH Moet Hennessy Vuitton SE osakkeen hinta on 891,80€. ETF:n etu on se, että pääset käsiksi hyvään hajautukseen huokeammalla hinnalla.

Viimeisessä Viisas Raha (4/2023) lehdessä oli myös mielenkiintoinen juttu legendaarisesta Bernard Arnaultista. Ranskalainen liikemies joka on noussut maailman rikkaimmaksi luksustuotteiden kaupalla. Hän on LVMH:n (Moët Hennessy Louis Vuitton SE) suurin omistaja Christian Diorin omistuksen kautta. LVMH:n markkina-arvo kävi ensimmäisenä eurooppalaisena yhtiönä 500 miljardissa dollarissa! Bernard Arnault oli insinööri joka työskenteli isänsä rakennusyhtiössä ja päätyi johtamaan sitä vain 25-vuoden iässä. Hän muutti hetkeksi Yhdysvaltoihin hakemaan oppeja bisnesmaailmasta ja takaisin palattuaan osti pankkiiriliikkeen avulla monialayhtiön johon kuului Dior. Monien mutkien kautta Bernard Arnault onnistui haalimaan itselleen omistusosuutta monista yrityksistä ja yksi näistä oli LVMH. Nykyisin LVMH:n tunnetaan myös merkeistä Givenchy, Guerline, Kenzo, Fendi, TAG Heuer ja Tiffany. Brändejä on kaikkinensa jo 75. 

Mielenkiintoinen artikkeli, pidin ja annan lukusuoituksen!  


Yhden ajatuksen jaan Bernard Arnault:n kanssa. Hän sanoo olevansa paranoidi optimisti. 

- Älä ole koskaan tyytyväinen, vaan selvitä, mitä kaikkea voi mennä pieleen.


-Maria


Kuvat: Canva Pro